Wederom de toerist uithangen en meer…

Expat feestje

Het expat feestje vrijdag was erg gezellig! We hebben ons flink tegoed gedaan aan de wijn (alcohol is hier erg duur vanwege de hoge belasting, maar het was afgekocht). We hebben heel wat mensen ontmoet en gezellig mee gebabbeld. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest deze mensen op te zoeken op de site van deze expatvereniging om met ze in contact te komen. Dat lukt al aardig. Ook heb ik op het feestje twee mensen ontmoet die misschien iets kunnen betekenen voor een baan. Eerst maar eens even mijn CV vertalen en dan een mailtje opstellen. Aangezien ik niet zo’n held ben in Engels, kost het me veel tijd…

Pulau Ketam: huizen op palen

De rest van het weekend hebben we wederom de toerist uitgehangen. We zijn eerst naar Pelabuhan Klang gegaan met de trein. Een ritje van ongeveer 1,5 uur. Pel. Klang ligt aan zee, maar je komt hier alleen om een ferry naar Pulau Ketam (betekent krab eiland) of Sumatra te pakken. We zijn naar Pulau Ketam gegaan. Ik had er een beetje mijn twijfels bij, want het bootje zag er meer uit als een mensensmokkelboot dan een ferry…
Pulau Ketam: aankomst vanaf boot

Na een half uur kwamen we aan op het eiland, waar het direct begon te storten. We besloten dan maar iets te gaan eten, maar omdat het een visserseiland is, was er eigenlijk alleen maar vis (voornamelijk krab) te krijgen. Gelukkig voor mij stond er één vega gerecht met gemengde groenten op de kaart. Sjoerd had een pittige vissoep. Eigenlijk is het vissersdorp een kleine Chinese kolonie, gebouwd op palen. Toen wij er waren was het eb en stond het dorp ‘droog’. Als je aankomt heb je een levendig straatje met kleine winkeltjes en eettentjes. De rest van het dorp was leuk om te zien,
Klang: Little India

maar na twee straten heb je het wel gezien. Grappig om te zien, is dat bijna iedereen hier een fiets heeft (in tegenstelling tot de rest van Maleisië). Er zijn dus geen auto’s.
Daarna zijn we weer richting Kuala Lumpur gegaan met de trein en hebben een stop gemaakt in Klang. Klang staat voornamelijk bekend om zijn Little India, misschien nog wel groter dan het Little India van KL. Het mooie vind ik al die kleuren en geuren van groenten en ander eten, kruiden en stoffen (voornamelijk zijde). Na een klein hapje zijn we weer naar huis gegaan.

Batu Caves: trap naar de tempel

Zondag zijn we naar Batu Caves gegaan. Omdat wij in het noorden van de stad wonen, is het maar een kwartiertje met de trein. Batu Caves staat bekend om de Indiase tempels in een grot. Voor je de tempel daadwerkelijk in kunt moet je wel eerst 272 treden op. Voor de trappen staat een enorm gouden beeld van een Indiase god. Indrukwekkend om te zien. Overal op de trap en in de grot zelf zie je aapjes. Wat wil je, als mensen ze te eten geven… Blijkbaar komen hier tijdens de Thaipusam (eind januari, begin februari) een miljoen Hindoes. Mij een beetje te druk. Na het beklimmen van de traptreden (en het afdalen) hebben we echt Indiaas gegeten: een bananenblad met rijst en verschillende (spicy) groentencurry’s. Zoals het eigenlijk hoort heeft Sjoerd het met zijn handen gegeten.
Batu Caves: Sjoerd in de grot bij een tempel

Ik gebruik toch graag een lepel.

’s Avond hebben we bij ons in de buurt wat rond gelopen en wederom Indiaas gegeten. Ik hou wel van Indiaas! Deze man wilde ons van alles laten proberen (en zijn portemonnee spekken) en liet vanalles aanrukken: kip, schaap, curry van aardappel en groenten, chapati, roti met verschillende sausjes… Super lekker alleen een beetje te veel gegeten. Ook hebben we hier een klein supermarktje ontdekt.

Zoals ik eerder al schreef, is deze week tot nu toe voorbij gevlogen. Ik spendeer veel tijd aan het schrijven van mailtjes en het reageren op mailtjes. Afgewisseld met shoppen, poetsen en zwemmen vult dat de week goed. ’s Avonds gaan we meestal ergens bij een stalletje eten. Maar vanavond kook ik maar weer eens. Wat ik geweldig vind is al het fruit! Super lekker en eens wat anders dan alleen appels, bananen en mandarijnen in NL. We zien de meest rare soorten fruit en proberen alles. Als straks de spullen uit de zeecontainer aankomen en ik over mijn mixer etc beschik, kan ik lekkere sapjes gaan maken.

Morgen hebben we kerstborrel met Sjoerds collega’s in de stad en met Oud en Nieuw gaan we naar Bukit Binggi (een soort themapark) met een collega van Sjoerd en zijn vrouw. Zij hebben een appartement gehuurd daar en zochten nog mensen om mee te gaan. We weten alleen nog niet wat met Kerst gaan doen. Je hebt hier niet echt door dat het bijna Kerstmis is, voornamelijk door het warme weer. Zaterdag gaan we misschien kijken voor een auto.

3 reacties op “Wederom de toerist uithangen en meer…

1. Klinkt als een leuk uitje, moeten wij ook maar vast op onze lijst zetten. Met deze updates kunnen we vast een selectie maken :)
    Hier in Nederland is de Kerstsfeer al wel aanwezig, niet zozeer door het weer (geen witte Kerst dit keer) maar door Serious Request.
    Veel plezier bij de kerstborrel en Groeten uut Grunn!

2. Hallo Anja en Sjoerd,

Leuk dat jullie afscheid kwamen nemen, we vonden jullie verhalen geweldig.
    Wat hebben jullie een mooi appartement met bijna altijd super mooi weer en een heerlijk zwembad om dan weer lekker af te koelen..
    Het zijn fantastische vakantie verhalen, we hebben via Google Maps gekeken waar jullie overal geweest zijn.
    Wij wensen jullie fijne feestdagen (voor jullie vakantie ) en een GRANDIOOS nieuwjaar, waarin jullie heel veel kunnen ondernemen en ontdekken.
    groetjes Jan en Sila

3. Hoi Anja en Sjoerd,
    Weer zo’n hartstikke leuk verhaal van jullie uit KL! Goed te zien dat jullie al flink wat mensen ontmoeten, je social life is inderdaad heel belangrijk als je als expats in het buitenland bent. En dan met een mensensmokkelaarsboot naar een eoland :) ! Ik heb Pulau Ketam ook even op internet opgezocht, leuk om te weten waar jullie dan zijn. En wat een prachtige foto’s plaats je bij de weblogs! Mooi dat jullie genieten van KL en Maleisië!